Školní vzdělávací programy

Závazný rámec, podle kterého je obsahově, organizačně základní vzdělávání zajišťováno je  rámcový vzdělávací program základního vzdělávání (RVP ZV).  Je východiskem pro náš  Školní vzdělávací program základní školy, č.j.: 280/2013, zpracovaný podle RVP ZV (verze 2016).

Dle tohoto vzdělávacího programu poskytujeme základní vzdělání žákům 1. stupně naší školy, s výjimkou žáků vzdělávajících se školních vzdělávacích programů základní školy speciální.

V naší škole vzděláváme pouze žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními. Jejich individuální vzdělávací potřeby a možnosti jsou velmi rozdílné, žáci proto mají přiznávána podpůrná opatření 3., 4, a 5. stupně.  Podpůrná opatření jsou podkladem pro zpracování individuálních vzdělávacích plánů  (IVP) pro  naše žáky.

Díky tomu je možné v IVP upravit očekávané výstupy stanovené (to, co musí dítě zvládnout) v naše školním vzdělávacím programu, případně i upravit vzdělávací obsah (co se bude dítě učit), aby byl zajištěný soulad mezi možnostmi dětí a požadavky na ně kladenými.

Žáci s přiznanými podpůrnými opatřeními 3., 4, a 5. stupně – konkrétně jde o žáky s lehkým mentálním postižením, žáky se souběžným postižením více vadami a autismem.

 

Školní vzdělávací program základní školy praktické, č.j.: 68/2007 – zpracovaný  dle přílohy RVP ZV LMP.

Jedná se o dobíhající vzdělávací program, vzděláváme podle něj pouze současné žáky 6. -9. ročníků. Podle školního vzdělávacího programu základní školy praktické, č.j.: 68/2007, zpracovaného  podle přílohy RVP ZV LMP (verze 2005), poskytujeme základní vzdělání žákům s lehkým mentálním postižením, žákům se souběžným postižením více vadami, z nichž jedním z nich je i mentální postižení, dále žákům s autismem.

 

 

Vzdělávání žáků s těžšími stupni mentálního postižení

Tyto děti vzděláváme podle Školního vzdělávacího program základní školy speciální I, č.j.: 227/2010 – zpracovaný podle RVP pro obor vzdělání základní škola speciální (verze 2008) – výuka žáků se středně těžkým mentálním postižením, žáků se souběžným postižením více vadami, autismem.

Vzhledem k výraznému snížení rozumových schopností, opožděnému psychomotorickému vývoji a dalším osobnostním zvláštnostem žáků jsou cíle vzdělávání přizpůsobeny těmto omezeným schopnostem. Obsah, formy a metody vzdělávání odpovídají vzdělávacím potřebám žáků. Vzdělávací činnosti jsou zaměřeny na rozvíjení rozumových schopností, osvojování si přiměřených poznatků, vypěstování návyků sebeobsluhy, vytváření dovedností používat předměty denní potřeby a vykonávat jednoduché pracovní činnosti. Zařazování do jednotlivých třídních kolektivů nevychází z věkových charakteristik, ale i z úrovně individuálních schopností a potřeb. Každé z našich dětí žije a vzdělává se v jinak podnětném prostředí a míří k jiné životní metě. Proto ve spolupráci se speciálně pedagogickými centry a odbornými lékaři zpracováváme pro žáky i individuální vzdělávací plány, které upravují obsah výuky i organizaci vzdělávání.

 

Vzdělávání žáků s nejtěžšími stupni mentálního postižení

Tyto děti vzděláváme podle Školního vzdělávacího programu základní školy speciální II, č.j.: 228/2010 – zpracovaný podle  RVP pro obor vzdělání základní škola speciální (verze 2008) – výuka žáků s těžkým mentálním postižením, žáků se souběžným postižením více vadami, autismem.

U žáků nelze, vzhledem k výraznému snížení rozumových schopností, nízké míře rozvinutí psychických funkcí, zejména pozornosti, paměti, ale i volních vlastností, očekávat dosažení cílů základního vzdělávání. Informativní cíle ustupují cílům formativním a rehabilitačním. Vlastní obsah vzdělávání má těžiště v nácviku komunikačních dovedností, hygieny a stravování, pohybové samostatnosti, sebeobsluhy, a celkovém rozvoji motoriky. K organizačnímu zajištění patří vhodné prostorové i materiální vybavení, včetně vybavení kompenzačními pomůckami. Vzdělávací program je prostupný tak, aby v případě akcelerace rozumových schopností žáka bylo možné jeho převedení do náročnějšího vzdělávacího programu.

 

 

Pro vzdělávání našich dětí je potřeba vytvořit optimální podmínky, personální, materiální žáci vyžadují přátelskou atmosféru, klidné a nestresující prostředí, které jim poskytne pocit bezpečí, jistoty a klidu.